Pop-taide - miksi vieläkin rakastamme näitä julisteita

Pop-taide on suosittua, koska sen muista erottuva tyyli on vaikuttavaa. Olemme kirjoittaneet tänne lisätietoa pop-taiteesta ja sen merkityksestä sisustustyyliin.

Pop-taide - miksi vieläkin rakastamme näitä julisteita

Pop-taiteelle on yleensä ominaista kuvat kulutustarvikkeista ja populaarikulttuurista. Ne ovat suosittuja monissa maissa niissä käytettyjen voimakkaiden, pelkistettyjen ja energisten värimaailmojen ansiosta. Pop-taide on mielenkiintoista, koska se korostaa, kuinka mainoksista, sarjakuvista ja kulutustavaroista on tullut arkipäivän kulttuuria.

Pop-taiteen historiasta

Ryhmä taiteilijoita aloitti ryhmäkokoontumiset Lontoossa vuonna 1952, ja niissä keskusteltiin monista taiteeseen liittyvistä aiheista. Tämä ryhmä kutsui itseään nimellä "Independent Group", johon kuuluivat mm. Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Alison ja Peter Smithson, Lawrence Alloway ja Reyner Banham. Säännöllisissä tapaamisissaan he keskustelivat mm. massakulttuurin paikasta taiteessa, löydetyistä esineistä sekä tieteestä ja teknologiasta. Tänä aikana Iso-Britannia oli vielä toipumassa toisesta maailmansodasta, ja monet olivat epäileväisiä amerikkalaista pop-kulttuuria kohtaan. Britit olivat kuitenkin erittäin innostuneita pop-kulttuurin tulevaisuudesta. Yllä mainittu ryhmä keskusteli tieteiskirjallisuudesta, elokuvista, sarjakuvista, automalleista sekä myös rock and roll -musiikista.

Termi "pop-taide" on luultavasti useiden kuuluisien henkilöiden, kuten Lawrence Allowayn, Alison ja Peter Smithsonin ja Richard Hamiltonin käyttöönottama. Sana "pop" esiintyi ensimmäisen kerran Paolozzin kollaasiteoksen “I Was a Rich Man’s Plaything" (1947) yhteydessä. Tässä taideteoksessa on pinup-tyttö, Coca Colan logo, kirsikkapiiras, taistelukone toisesta maailmansodasta ja miehen kädessä oleva pistooli, jonka piipusta tulee sana "POP".

1950-luvun puolivälissä Yhdysvaltojen taideyhteisöstä nousi esille monia taiteilijoita aivan omilla tyylisuunnillaan, joita olivat mm. uusdadaismi, funk-art, lettrismi, beat-taide ja polymaterialismi. Monet näiden taidesuuntien taiteilijoista liittivät töihinsä artikkeleita massakulttuurista. He halusivat taiteessaan keskittyvät omaan sisältöönsä ja välttää vanhoja perinteisiä tapoja. He käyttivät töissään materiaaleja, joita ei pidetty taiteeseen kuuluvana, mutta jotka niin hyvin kuvastavat sen ajan populaarikulttuuria. Taiteilijat kuten Robert Rauschenberg, Ray Johnson ja Jasper Johns tekivät historiaa vaikuttamalla New Yorkin taideskeneen. Pop-taiteen läpimurtoon Yhdysvalloissa liittyvät myös aikaisemmat taidesuunnat, kuten dadaismi ja surrealismi. Taide keskittyi sen ajan Yhdysvaltojen todellisuuteen.

1960-luvun alussa taiteilijat alkavat tulla suosituiksi useissa näyttelyissä New Yorkissa ja Los Angelesissa. Jotkut heistä käyttävät valkokangasta perinteisen taulun sijasta. Pop-taiteen suosio leviää nopeasti ympäri Yhdysvaltoja ja samalla myös talous kasvaa, tiede ja tekniikka kehittyvät ja uutta musiikkia tulee esille.

Tässä muutamia pop-taiteen teoksia ja niiden kuuluisat tekijät:

1. I was a Rich Man's Plaything (1947) – Eduardo Luigi Paolozzi

2. Bed (1955) – Robert Rauschenberg

3. President Elect (1960) – James Rosenquist

4. Mr. Bellamy (1961) – Roy Lichtenstein

5. Large Trademark with Eight Spotlights (1961) – Ed Ruscha

6. Marilyn Monroe (1962) – Andy Warhol

7. Floor Cake (1962) – Claes Oldenburg

8. Field Painting (1963) – Jasper Johns

9. Love (1964) – Robert Indiana

10. The Diner (1964) – George Segal

Ikuinen rakkaus pop-taiteen julisteisiin

Monet rakastavat huoneittensa pop-taiteen julisteita, ja jokaisella on siihen omat syynsä. Pop-taide on erilaista ja sen värit ovat ainutlaatuisia. Energisten ja voimakkaiden värien käyttäminen lisää taideteosten dynamiikkaa. Taiteilijat ovat tehneet tavallisista arkipäivän esineistä taidetta. Joskus myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneet taiteesta, innostuvat pop-taiteilijoiden luovista ja innovatiivisista ideoista. Vaikka nämä teokset eivät olekaan kaikkien mieleen, pop-taide avaa uusia teknisiä mahdollisuuksia ja antaa uusia ideoita itsensä ilmaisemiseen taiteen muodossa. Taitelija voi luoda aivan tavallisista kulustustarvikkeista, kuten vaikkapa soodapullosta tai sienikeiton purkista jotain uskomatonta. Haluaisitko itse kuvan Marilyn Monroesta, joka pitää kädessään soodapulloa, makuuhuoneesi seinälle? Tai julisteen, jossa on kuva vanhasta Pepsi Cola -pakettiautosta, työhuoneeseesi tai minikirjastoosi? Monille tämäntyyliset kuvat ovat ajattomia ja niitä tulisi arvostaa, koska ne edustavat kyseisen tuotteen historiaa ja kehitystä kuvassa olevan henkilön avustuksella. Elämme nyt 2000-luvulla, mutta monissa kodeissa ja tiloissa on vieläkin pop-taiteen julisteita. Maailmasta löytyy vielä paljon ihmisiä, jotka arvostavat ja haluavat säilyttää pop-taidetta.